Zpět na titulní stranu - VOJTa Herout

+420 774 376 880
vojtaherout@gmail.com
Tip pro návštěvníky:

věděli jste, že většinu ze zde vystavených fotografií můžete zakoupit, a už jako umělecké dílo v rámu nebo jako licenci k užívání v jakékoliv podobě?

Úterý, 30. října 2012

Když mne můj kamarád, fotograf přírody a krajiny Ondra Prosický, požádal, jestli bych mu nechtěl asistovat na jeho podzimním krajinářském workshopu, neváhal jsem ani chviličku. Jednak se mi hodí každý důvod vyjet s foťákem do krásné české krajiny a jednak si dobře pamatuju loňský Ondrův workshop Sovy a dravci, kde jsme si krom focení užili i spoustu zábavy.

Kompletní sestava podzimního workshopu Krajina Českého Švýcarska Ondry Prosického
Nikon D4 + Nikkor 14-24/2.8 AF-S G ED, čas 1/80 s, clona 5.0, ISO 400
Kdo se bojí, nesmí do zimy
Předpověď počasí vysílala už dopředu varování všem milovníkům tepla a peciválům – však se také dva účastníci z workshopu odhlásili, i když na jejich obranu je nutné říct, že z Košic to do Českého Švýcarska není zrovna co by kamenem dohodil.
Zbylí fotografičtí nadšenci dorazili v již nezměněné sestavě a tak nás i s Ondrou a mnou bylo devět.
Večer přišlo nezbytné představení, seznámení s fotografickými základy a také plán na sobotní ráno a dopoledne. Rozhodli jsme se vstát na východ slunce, i když s ohledem na zataženou oblohu bylo jasné, že se víc než o meteorologický úkaz jedná o časový údaj.

Když se ozve zima - zpráva z workshopu
Jak pěkně řekli v jedné povídce pánové Šimek s Grossmannem, "přišlo to tak nečekaně, jako podzim do Krušnohoří"
Nikon D4 + Nikkor 14-24/2.8 AF-S G ED, čas 1/800, clona 3.2, ISO 800
"Východ slunce" na Zámečku
Když ostrý vítr po šesté hodině ranní převrátil těžkou vývěsku "vítejte v Hotelu...", vstávat se nechtělo asi nikomu. Krom větru byla venku i čerstvá sněhová pokrývka a počasí se dalo shrnout lapidární větou, že "by snad ani fotografa ven nevyhnal".
Ondra vyhnal všechny.
Vystoupali jsme víceméně mlčky na blízký vrch Na Zámečku. Ondra účastníkům v rychlosti udílel rady a já hledal místo, které by bylo co nejvíc za větrem. Foťák se mi ven tahat nechtělo, ale nakonec jsem pár snímků udělal, snad bych nevypadal jak bačkora.

Když se ozve zima - zpráva z workshopu
Cestou na snídani pěkně v řadě, vybočuje jen Ondra, počítající ovečky ve stádu
Nikon D4 + Nikkor 24-70/2.8 G ED, čas 1/320 s, clona 4, ISO 1000
Podzim v plném proudu
Po snídani jsme slezli dolů do údolí k Dolskému mlýnu. Sníh tady sice padal, ale na zemi hned tál, navíc nefoukal vítr a partička fotografů se tak se stativy pohybovala s větším elánem než ráno. Kolem říčky byl totiž krásně barevný podzim – spadané buky barvily zem do oranžova, habry zase do žluta a sem tam byl k nalezení i trs zeleného kapradí. Rozdíl mezi fujavicí „tam nahoře“ a podzimem „tady dole“ byl do očí (i čipů) bijící.
A to jsme ještě nevěděli, co nás čeká odpoledne.

Když se ozve zima - zpráva z workshopu
Podzim v údolí říčky Kamenice poblíž Dolského mlýna.
Čistotu scény narušuje jen změť klád směrem po proudu - vzhledem k tomu, že jimi bylo údolí zapadáno téměř v celé šířce, nebyl jsem ani při nejlepší vůli schopný to "uklidit"
Nikon D4 + Nikkor 24-70/2.8 G ED, čas 3s, clona 13, ISO 100
Na Studenci chladno čekat radno
Odpolední plán byl jasný víceméně už od rána – vyrazit na Studenec, kde by měly být luxusní podmínky pro focení.
Po obědě jsme se sesedli do třech aut a vyrazili dobýt vrchol. Cestou přibývalo sněhu a my se zatajeným dechem čekali, co nám nabídne známá silnička k parkovišti pod kopcem.
Nezklamala nás.
Naše Škoda Fabia Kombi zůstala viset tak ve třech čtvrtinách a další dvě auta se dostala každé ještě o pár desítek metrů dál, ale až na parkoviště ani jedno. Nechali jsme je tedy zaparkovaná u silnice a vyrazili vzhůru.
Asi nejnáročnější se ukázala být cesta přes planinu na úpatí Studence, kde foukal ostrý vítr a naváto bylo místy až 50cm sněhu. Nějakou šťastnou prozřetelností jsem si s sebou na workshop vzal návleky a tam jsem za ně byl opravdu rád.

Zpáteční cesta přes pláň pod Studencem.
Je to moje první video nahrané z iPhone na YouTube, takže prosím omluvte zhoršenou kvalitu obrazu, chyba není na vašem příjimači ;-)
Apple iPhone 4S
Zimní pohádka uprostřed podzimu
V bukovém lese pod vrcholem bylo pohádkově. Vítr do nižších pater stromů téměř nedosáhl a jediné, co mu tedy zbylo, bylo lomcování větvemi v korunách. Většina listnáčů už byla holá, barevné listí se válelo všude ve sněhu a jen tu a tam zářil do skoro černobílého čárového kódu vysokých buků barevně olistěný jedinec.
Když se kompozice z lesa na mé paměťové kartě začaly podobat jako vejce vejci, vydal jsem se na Ondrovu radu ještě až úplně na vrchol, kde byly podmínky pro focení ještě méně příznivé. Na stromech tam byla drobná námraza a přes hřeben foukal silný vítr, který hnal sníh a drobné kousky ledu. Fotit se dalo jen po větru, protože proti němu by se čočka objektivu ihned obalila sněhem.
Navíc jsem měl už zpod kopce nasazený širokoúhlý objektiv (místo donedávna tradiční Sigmy 10-20 to byl nový Nikkor 14-24) a jakákoliv výměna objektivů nebyla reálná, takže jsem nahoře pod rozhlednou jen cvaknul pár rychlých dokumentárních záběrů a hned zase mazal dolů.

Když se ozve zima - zpráva z workshopu
Jak vidno, počasí na hřebeni Studence mělo ke komfortnímu dost daleko
Nikon D4 + Nikkor 14-24/2.8 AF-S G ED, čas 1/5 s, clona 13, ISO 100
Nedělní sezónní tečka
Vzhledem k tomu, že jsme si v sobotu užili dopoledne podzim a odpoledne zimu, připadalo na nedělní dopoledne celkem logicky vzato pouze jaro (mimo jiné i proto, že léto bylo už o týden dřív, kdy jsme na výjezdu s kolegy z Fotopivo.cz chodili po Broumovsku v krátkém rukávu).
Ráno jsme vyrazili na stativovou šavlovačku na Mariinu skálu. Kdo tam někdy byl, ví, proč mluvím o šavlovačce – vyhlídka je totiž fotograficky asi „nejprovařenějším“ fotografickým místem z celého Českého Švýcarska.
Už po cestě z Vysoké Lípy začalo mezi mraky prosvítat sluníčko a než jsme dorazili k vyhlídce nahoře na skále, opíralo se do vršků zasněžených stromů všude kolem nás. Rozložili jsme stativy, což byl v počtu devíti lidí celkem problém a krom focení se jali odrážet nápor dalších fotografů. Přišlo jich několik, většinou po dvojicích, ale když viděli vyhlídku nacpanou k prasknutí, většinou po chvíli zmizeli (ono na „Vilemíně“ bylo místa dost).
Celou fotografickou část workshopu jsme zakončili na Křížovém vrchu. Slunce svítilo ostošest, navíc se světlo odráželo od sněhu a já se tak víc opaloval, než fotil. Koho by to o den dřív na Studenci napadlo...

Když se ozve zima - zpráva z workshopu
Nedělní výhled z Mariiny skály - mezi zelenými jehličnany prokvétaly barevné listnáče a celé to bylo jakoby pocukrované zvolna tajícím sněhem z předchozího dne
Nikon D4 + Nikkor 24-70/2.8 G ED, čas 1/100 s, clona 11, ISO 100
Suma sumárum...
...jsem nakonec moc rád, že mne Ondra na workshop vytáhl, protože sám bych v takových podmínkách asi foťák do ruky nevzal a radši bych se hřál doma u krbu (OK, uznávám, krb nemáme, tak tedy alespoň u radiátoru).
Já osobně zatím workshopy ani žádnou jinou formu školení neprovozuji (nicméně co není, může být, že?), ale pokud byste měli zájem se něco přiučit, zkuste sledovat Ondrovu nabídku na jeho webových stránkách Naturephoto.cz

Výhled z Křížového vrchu směrem na Mariinu skálu
Nikon D4 + Nikkor 24-70/2.8 G ED, čas 1/500 s, clona 4.0, ISO 100
Související odkazy
Ondrův článek popisující podzimní workshop
Další moje fotografie najdete u mne na facebookovém profilu VojtaHerout.com – doporučuji!

Bonbónek na konec
Když jsme se vrátili ze Studence, bylo auto celé zamrzlé. Vzhledem k tomu, že Ondra měl zimní autovýbavu ještě bezpečně uloženou v Praze, koumali jsme, čím z oken námrazu seškrábeme. Nakonec padla volba na můj první přechodový filtr, který jsem koupil snad už v roce 2005.
Poznámka pod čarou: filtr tento způsob využití nepřežil...
Apple iPhone 4S

Warning: mysql_fetch_array(): 15 is not a valid MySQL result resource in /mnt/data/accounts/a/abulafia/data/www/vojtaherout.com/clanek.php on line 134
Fotografie související s článkem

K tomuto článku se neváže žádný snímek z galerie.